موضوع : گزارش کارآموزی کامپیوتر در پالایشگاه شرکت نفت شیراز
به
طور کلی درباره تاثیر ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم
وتربیت دو دیدگاه وجود دارد در اینباره میتوان به گسترهای از آراء اشاره
کرد که همه آنها به این نکته قائلند که : اثر فناوریهای جدید بر آموزش و
پرورش ، تدریجی است و این اثر سبب میشود که آموزش به شیوه سنتی به گونهای
کارآمدتر انجام شود . بر این اساس ICT باعث تسریع اطلاعات در آموزش و
پرورش میشود. ( رویکرد اصلاحگرا ) در کنار این رویکرد ، رویکرد دیگری
وجود دارد که معتقد به تحولزایی ICT در آموزش و پرورش بوده و بر این باور
است که فناوریهای جدید، ابزارها و حتی اهداف تعلیم و تربیت را به صورت
اساسی تغییر داده و آنها را متحول میکند ( رویکرد تحول گرا )2. از جمله
کسانی که دیدگاه اصلاحگرانه ICT را پذیرفتهاند ، میتوان به ماسون 3
اشاره کرد . او تاریخ شکلگیری فناوری جدید را تاریخ یک انقلاب ناکام
میداند و ایده تحول بنیادی آموزش و پرورش بر اثر فناوریهای جدید را رد
میکند . به عبارت دیگر او معتقد است که فناوریهای جدید فرایند تعلیم
وتربیت را تسریع میکند و نه متحول . در مقابل راست4 در دیدگاه تحولگرانه
خود ، معتقد است که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مرزهای ساختاری نظام
آموزشی سنتی فائق آمده است . در این رابطه بیگم و گرین5 نیز معتقدند که
ورود فناوری جدید به مدارس و محیطهای آموزشی ، صرفاً منجر به کارآمد کردن
روش انتقال دانش نشده ، بلکه موجب خلق زمینههای جدید اجتماعی ( و اطلاعاتی
) برای یادگیری شده است. همچنین رزنیک به سه دیدگاه درباره اینترنت
(بعنوان جزئی از فناوری اطلاعات و ارتباطات) اشاره میکند1: به زعم او
عدهای اینترنت را به عنوان یک راه و روش جدیدی برای آموزش میدانند. (در
اینجا با تأکید بر رویکرد تحول گرایی ICI در آموزش و پرورش، اعتقاد بر
اینست که اینترنت، فرایند آموزش را متحول کرده و اهداف آموزشی و متناسب با
آن روشهای آموزش را تغییر میدهد
عدهای
دیگر اینترنت را بعنوان یک پایگاه اطلاعاتی وسیع میدانند که برای
دانشآموزان فرصت کشف کردن را فراهم میآورد. (این دیدگاه با تأکید بر دو
رویکرد تحولگرانه و اصلاحگرانه ICI در آموزش و پرورش، اینترنت را ابزاری
میداند که بوسیله آن دانشآموزان امکان خودآموزی و خودمحوری2را به دست
میآورد و در نتیجه آن امکان کشف پدیدههای علمی،برای آنها فراهم میشود
عدهای
نیز آنرا بعنوان یک رسانه جدید میبینند که فرصت جدید را برای دانشآموزان
به منظور بحث و گفتگو، مشارکت و همکاری بر روی ساختها و موضوعات علمی
فراهم میآورد. (این دیدگاه با تأکید بر رویکرد اصلاح گرانه ICI در آموزش و
پرورش، معتقد بر اینست که اینترنت، سبب میشود که آموزش به همان شیوه سنتی
ولی با ابزاری جدید که فرصتهای مناسبتری را برای دانشآموزان فراهم
میکند، انجام پذیرد.) (Resnick,1996) بنابر آنچه گفته شد، توجه به این
نکته حائز اهمیت است که در جهان امروز و با وضعیتی که بر اثر حرکت بسوی
دهکده جهانی3 بوجود آمده است ، دیگر رویههای سنتی انتقال دانش از طریق متن
، ورقه ، تمرین و مانند آنها نمیتواند توجه جوانانی را که در جهان اشباع
شده از رسانهها بسر میبرند را به خود معطوف کند . به نظر ضروری میرسد
که عناصر اصلی نظامهای آموزشی بویژه معلمان در معرض تحولات آموزشی متناسب
با پیشرفتهای جهان امروز قرار گیرند و آگاهی بیشتری از قابلیت فناوریهای
جدید بیابند و به موازات آن راهبردهایی طرح شود که به ورود فناوریهای جدید
به کلاسها و محیطهای آموزشی، منجر به آموزش و یادگیری بهتر شود . و در عمل
باعث شود که نقش معلم به عنوان منبع قدرت که اطلاعات در انحصار اوست از
بین برود . و نقش او از ناشر اطلاعات به نقش تسهیلکننده فرایند کسب
اطلاعات تغییر یابد
میزان رضایت دانشجو از این دوره ۴
آشنایی کلی با مکان کارآموزی ۵
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموزی ۱۳
وظایف انجام شده در شرکت کامپیوتری تراشه افزار پارسه به شرح زیر می باشد ۱۴
آزمون آموخته ها، نتایج و پیشنهادات ۱۵
فصل اول آشنایی با سخت افزارو لوازم جانبی ۱۶
آشنایی با قطعات سخت افزاری ۱۶
مادر بردقسمتهای روی برد به شرح زیر می باشد۱۷
کارت صدا یا Sound Card 27
کارت فکس مودم Fax-Modem27
صفحه کلیدkeyboard و ماوسmouse33
جعبه کامپیوترCase و Power35
فصل دوم اسمبل کردن کامپیوتر ۳۹
۱- مطالعه کتابچه مادربورد۴۰
۴- محکم کردن مادربورد در داخل کیس۴۳
۶- نصب وسایل ذخیره سازی۴۶
۷- اتصال کابلهای Data و Power47
8- نصب کارتهای expansion49
۱۰- روشن کردن کامپیوتر و نصب سیستم عامل۵۱
فصل سوم شبکه کامپیوتری ۵۳
بخش اول تاریخچه TCP/IP 54
بخش دوم طراحی شبکه ها واصول لایه بندی ۵۶
بخش سوم آشنایی بیشتر با مفهوم IP 59
بخش چهارم مسیریابی TCP/IP 62
بخش پنجم پروتکلهای کمکی درTCP/IP 64
فصل چهارم آشنایی با فناوری اطلاعات ۶۶
اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۷
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی ۷۳
برنامهریز آموزشی برای ادغام فنآوری اطلاعات و ارتباطات در برنامهریزی درسی به سه نوع فعالیت میپردازد ۷۵
ویژگیهای برنامه درسی که با فناوری اطلاعات و ارتباطات آمیخته شده است ۷۷
فنآوری تدریس بعنوان بخشی از برنامه درسی ۷۹
فنآوری نوین تدریس فنآوری سنتی تدریس ۸۰
دانلود فایل